Created by potrace 1.14, written by Peter Selinger 2001-2017

De Buitengroep

De Buitengroep

Samen groeien in en met de natuur

De buitengroep is een therapeutische groep waarin beweging, natuur en samenwerking samenkomen. Onze therapeuten begeleiden deze groep met veel aandacht en betrokkenheid. Buiten zijn is hierbij geen toevallige setting, maar een essentieel onderdeel van het proces: de natuur nodigt uit tot vertragen, voelen en ervaren, en helpt om (weer) in contact te komen met jezelf en met anderen. Bewegen in de buitenlucht heeft bovendien een positieve invloed op zowel de fysieke als psychische gezondheid.

Deelnemers werken in de buitengroep zowel samen als individueel aan hun persoonlijke doelen. Dit gebeurt niet alleen door te praten, maar vooral door te ervaren en te doen. Met behulp van diverse werkvormen en de natuurlijke omgeving worden patronen zichtbaar, zoals hoe je ruimte inneemt, omgaat met grenzen en contact maakt met anderen.

Door samen op pad te gaan en ervaringen te delen ontstaat een veilige bedding om te oefenen met nieuw gedrag, steun te ervaren en van elkaar te leren. Verbinding staat centraal: met jezelf, met elkaar en met de natuur. De buitengroep is bedoeld voor mensen die willen ontdekken dat ontwikkeling ook buiten plaatsvindt – in beweging, in contact en in het hier en nu. Elke cyclus duurt tien weken; verlenging is in overleg mogelijk. Nieuwsgierig? Ons team kan al je vragen beantwoorden!

"Vooraf vond ik het best spannend om mee te doen aan de buitengroep. Omdat ik in de winter deelnam, waren sommige bijeenkomsten echt koud. Achteraf vond ik dat juist een meerwaarde. Tijdens mindfulnessoefeningen buiten voel je de kou aan je handen en voeten, waardoor het makkelijker werd om bewust in het moment te zijn.
 

Ik vond de oefeningen duidelijk en passend bij het buiten zijn. Daarnaast was de groep voor mij erg waardevol. Door de ervaringen van anderen te horen, merkte ik dat veel mensen tegen dezelfde dingen aanlopen. Dat gaf herkenning en liet me zien dat ik veel normaler ben dan ik soms dacht. De combinatie van buiten zijn, praktische oefeningen en contact met anderen heeft mij meer inzicht en vertrouwen gegeven."

 

Tom

"Ik heb de buitengroep ervaren als een warme en oordeelvrije omgeving. Het groepsprogramma was inhoudelijk sterk opgebouwd, met praktische oefeningen die zowel diepgang als speelsheid boden.

Ik heb geleerd om met meer zachtheid en begrip naar mezelf te kijken en ruimte in te nemen. Dit is voor mij essentieel geweest bij het doorbreken van diepgewortelde patronen. De natuur, de deskundige en vriendelijke begeleiding en de fijne groepsgenoten waren daarin voor mij van grote waarde."

 

Judith

Ik heb een vraag over hulp

Intake of afspraak?

We spreken je graag persoonlijk!

Individuele- en gezinstherapie
Lindanusstraat 5
6041 EC Roermond

Telefoonnummer
+31 (06) 232 107 47